KKFO'en ved Rådmandsgades Skole optager børn fra Rådmandsgade Skole på klassetrinene 0-3 klasse. Børnene fordeles på fire matrikler, således er vi dagligt opdelt i mindre grupper. Dit barn vil som udgangspunkt gå på KKFO med med dets klassekammerater.
På KKFO'en ved Rådmandsgades Skole har de kommende skolebørn opstart i begyndelsen af maj måned. I perioden frem til skolernes sommerferie arbejder vi om formiddagen med børnegruppen med fokus på skoleparathed. I den forbindelse arbejder vi blandt andet med fællesskabsdannelse, sociale færdigheder, opmærksomhedsfokus og koncentration. Om eftermiddagen har vi normal fritidshjemstid - selvfølgelig med ekstra fokus på de nye børn.
Vi opfordrer stærkt til at dit barn opstarter KKFO i maj måned og dermed får mulighed for at stifte venskaber såvel som gennemgå det skoleforberedende program.
Nedenfor gennemgås en række faktorer som indikerer om at dit barn er skoleparat. Dette er ikke en facie liste, men er du tvivl om hvorvidt dit barn er klar til at starte bør du tale med børnehavens personale herom.
At være skoleparat
Et barn har ret til undervisning fra det kalenderår, hvor det fylder 6 år. Men alder afgør ikke alene, hvorvidt et barn er parat til at gå i skole. Det er nemlig vigtigt at barnet er klar til at møde nye udfordringer og at det socialt er udviklet, så det kan trives i større børnegrupper med færre voksne. Nedenfor er en række kompetencer som er vigtige i forbindelse med skolestart. Dit barn skal ikke nødvendigvis mestre alle færdighederne. Er der fåtal af nedenstående som barn endnu ikke mestre, så skal i blot i gang med at øve.
Sociale færdigheder
Dit barn skal udvise sociale modenhed ved at være i stand til at kunne skabe relationer med både børn og voksne. Det er vigtigt at dit barn har både lyst såvel som kompetencerne til at danne relationer.
Videbegærlighed
Dit barn skal have lysten til at udforske og lære – også ting, som ikke står på egen dagsorden. Skolen handler om at skaffe sig nye kundskaber og viden, hvilket barnet skal være parat til. Dette afspejles ofte i mængende af spørgsmål og evnen til at se ting i en større sammenhæng.
Selvstændighed
Dit barn skal være selvhjulpen, således at det selvstændigt kan gennemføre praktiske gøremål. Derudover er en kan selv-vil selv mentalitet afgørende, da denne baner vej for både egne initiativer og troen på egen kunnen.
Kommunikative kompetencer
Dit barn skal kunne mestre sproget, da dette er afgørende for at kunne følge med fagligt såvel som socialt. Det skal kunne udtrykke sig klart overfor omverden og være i stand til at takle konflikter ved hjælp af tale.
Opmærksomhed
Dit barn skal være i stand til at behovsudsætte og udøve selvkontrol. Det er vigtigt at det er muligt at fange barnets opmærksomhed samt fastholde denne, både i gruppesammenhænge såvel som i situationer med fri leg.
Pædagogikken på KKFO'en
På KKFO'en ved Rådmandsgades Skole lægger vi stor vægt på at KKFO'en er børnenes fristed. De kommer efter en lang skoledag og derfor skal der være rum til fri leg såvel som deltagelse i de aktiviteter som de finder meningsfulde.
Vi anser det for vores pædagogiske opgave at have øje for alle børns trivsel og udvikling såvel som at skabe meningsfulde og motiverende pædagogiske læringsrum. Dermed er vi velovervejet i vores valg af pædagogiske aktiviteter og forsøger derigennem at skabe gunstige vilkår for de sociale relationer såvel som at udfordre det enkelte barns udviklingsmuligheder.
Vi ønsker at tiden på fritidshjem bliver oplevelsesrig, udfordrende og uforglemmelig.