Skolens logo i farver

Skolestart

Kære kommende elever og forældre på Rådmandsgades Skole

Velkommen til jer kommende børnehaveklassebørn og jeres forældre.

Vi glæder os meget til at byde jer velkommen til Rådmandsgades Skole efter sommerferien. Hos os vil jeres barn opleve engagerede lærere, et dynamisk skolemiljø og en ledelse, der sammen med lærerne har øjnene skarpt rettet mod skoleudvikling, udvikling af det enkelte barn, trivsel og tryghed.

På Rådmandsgades Skole er der fokus på både fagligheden og elevernes trivsel.

Rådmandsgades Skole holder til på to forskellige matrikler. Fra 0. til 5. klasse går eleverne i vores afdeling på Rådmandsgade 22, der er en flot, klassisk skolebygning, der har rundet de 130 år.

I ”Det Grønne” serveres velsmagende økologisk mad til en rimelig pris. Elever fra 5. årgang arbejder med i køkkenet som en del af deres madkundskabsundervisning. Eleverne er i madskolen en uge ad gangen i hold på 4 – 5 elever. Her lærer eleverne om den praktiske side af madlavningen, om kostsammensætning og sundhed og om hygiejne.

Fra skolegården fører en trappe op til taghaven, der har sammenhæng med det nye natur- og teknologi-lokale. Taghaven har samtidig betydet en udvidelse af vores skolegårdsareal.

Eleverne fortsætter fra 6. klasse i vores udskolingsafdeling i Heimdalsgade 29, der er en moderne bygning med store, lyse lokaler og en stor kantine med tagterrasse. Vi udnytter vores beliggenhed lige op ad Superkilen og Mimersparken til frikvarters- og idrætsaktiviteter.

På Rådmandsgades Skole er vi stolte af at være et spejl af vores kvarter. Her mødes kvarterets børn på en skole, der lægger vægt på faglighed, faglig kontinuitet igennem hele skoleforløbet, tryghed og trivsel. På Rådmandsgades Skole vil vi føre alle elever frem til at udnytte deres fulde potentiale.

Faglighed og trivsel hænger sammen

Skolen fokuserer på to faktorer, som er hinandens forudsætninger, når det handler om at give eleverne en god uddannelse: Faglighed og trivsel. Karaktergennemsnittet på skolen er steget med flere point. Skolen har gennem forskellige udviklingsprogrammer sat stærkt fokus på fagligheden. Al aktivitet på skolen skal have blik på begge dele.

Det er afgørende, at de nye børnehaveklasseelever får en tryg og rolig skolestart, derfor har vi en særdeles god personalemæssig normering. Også i frikvartererne er det vigtigt at være tryg. Skolen har et stort og velfungerende gårdvagtsteam, der bærer gule veste, så eleverne altid ved, hvem de skal henvende sig til. Fire dage om ugen er pædagogerne fra KKFO'en klar med aktiviteter, så alle børn kommer i gang og får fuldt udbytte af tiden. Når man går i 4. og 5. klasse, foregår frikvartererne i BaNanna Park lige ovre på den anden side af gaden. På den måde er der god plads til alle.
Skolen samarbejder med vores KKFO ”Fritidsinstitutionen Rådmand”. KKFO'en er beliggende på flere matrikler, men er én institution. Fritidshjemmet henter hver dag børnene i skolegården ved skoledagens slutning, så de kommer sikkert til fritidshjemmet. Også i skoletiden har vi et godt samarbejde, hvor fritidspædagogernes tid i skolen allerede i årsplanlægningsarbejdet tilrettelægges, så samarbejdet udnyttes bedst muligt til glæde for vores fælles børn.

Rådmandsgades Skole har også mange gode tilbud til eleverne i og uden for skoletiden. Skolen har en årlig revy, egen billedskole, eget rockorkester, basket- og volleyhold og skolekor for eleverne i 3. til 5. klasse. Københavns Musikskole har filial på skolen, så vores elever fra 1. klasse kan gå til fx klaver, guitar eller sammenspil lige efter skoletid.

At vælge Rådmandsgades Skole indebærer, at man siger JA TAK til

• Høj faglighed, såvel fag-fagligt som socialt – båret af et veluddannet og udviklingsorienteret personale
  • Åbenhed, ligefremhed og engagement – både fra skolens og forældrenes side
  • At tage aktivt del i sit barns skoleliv